seven

Arbeidsmarkttrends en de eventbranche

Wie op internet zoekt naar arbeidsmarkttrends, komt ze ongetwijfeld allemaal tegen: van flexibilisering tot digitalisering en werving op competenties. Hoe relevant en actueel zijn al die trends voor de eventbranche? Mandy Ruhé en Melanie Kijlstra, eigenaren van 7Beaufort, geven antwoord.

Flexibiliteit is de norm
De cijfers spreken voor zich. Van de 8,5 miljoen werkenden in Nederland heeft 40% geen vast contract, is 12% werkzaam als zzp’er, werkt 35% regelmatig vanuit huis en heeft bijna 50% een deeltijdbaan. Op de arbeidsmarkt is flexibiliteit de norm. Mandy: ‘We herkennen dat absoluut. De meeste van onze event professionals willen flexibel werken: in het aantal uur, in verschoven werktijden, in de werklocatie en/of in de contractvorm. Aan de werkgeverskant zien we nu nog dat er redelijk veel fulltime vacatures uitgezet worden. Melanie vult aan: ‘Of de flexibilisering zo ver doorgaat dat net als in Zweden werkdagen van zes uur de norm worden, zal de toekomst leren. De arbeidsmarkt en bedrijfscultuur in Zweden en Nederland verschillen veel van elkaar. Feit is wel dat werknemers ook hier beter weten wat ze willen. Wie de beste kandidaten uit de markt wil halen, moet echt meegaan in de flexibiliseringtrend.’

Medewerkerstevredenheid
Organisatorisch is flexibel werken binnen de branche goed in te passen. Het past immers bij uitstek bij de dynamiek en het wisselend werkaanbod in de eventbranche en de huidige arbeidswetgeving biedt relatief veel ruimte aan flexibilisering. Melanie: ‘Qua contractvormen kunnen bedrijven medewerkers drie contracten in twee jaar tijd aanbieden. Intermediairs zoals wij kunnen professionals zelfs 5,5 jaar flexibel inzetten, ook bij dezelfde opdrachtgever. Zo hebben wij al voor menig opdrachtgever een flexibele schil ingericht.’ Binnen de flexibele schil werkt 7Beaufort met interim professionals voor specifieke opdrachten en met event professionals (startende en ervaren) die voor langere tijd bij een opdrachtgever gedetacheerd worden. Mandy: ‘Deze manier van werken biedt zowel de werkgever als de professional de gewenste flexibiliteit. Werknemers krijgen hiermee bovendien een betere balans tussen werk en privé, wat resulteert in een hogere medewerkerstevredenheid.

Social media en digitalisering
In een arbeidsmarkt die zo vergaand flexibiliseert, is het noodzakelijk om als professional en als bedrijf zichtbaar en goed vindbaar te zijn. Social media en digitalisering helpen daarbij. Mandy: Je presentatie op social media moet goed en vooral professioneel zijn. Het is tegenwoordig uiterst zeldzaam dat kandidaten niet op LinkedIn staan.’ Melanie vult aan: ‘Ook zien we dat op andere social media kanalen steeds vaker wervende filmpjes worden gebruikt, voornamelijk door jonge professionals. We krijgen zelf met regelmaat enthousiaste videosollicitaties van aanstormend talent in de branche. Het is niet verwonderlijk dat zij eerder ingesteld zijn op de nieuwe digitale wervingsmethodes.’ Daarnaast doe de digitalisering ook zijn intrede in de daadwerkelijke sollicitatieprocedure. Het traditionele solliciteren en werven maakt plaats voor video-interviews, digitaal werven, storytelling, gaming, recruitrobots en dergelijke. Melanie: ‘In de eventbranche zien we eerlijk gezegd nog weinig bedrijven overstappen op digitale wervingsmethodes. Dat heeft onder meer te maken met de aard van het werk. De eventbranche is een ‘mensenbranche’ waar gastvrijheid, dienstbaarheid en menselijk contact centraal staan.

In branches waarin de vraag het aanbod sterk overstijgt, zoals de ICT en de bouw (technische vakmensen worden schaars), experimenteren bedrijven meer met digitale wervingsmethoden en met andere wervingscriteria: competenties en motivatie gaan in de beoordeling zwaarder wegen dan scholing en werkervaring. Mandy: ‘Die verschuiving zien we in de eventbranche in mindere mate terug. Binnen de eventbranche telt, naast werkervaring, een vakopleidingen en het hebben van een diploma nog steeds. Event gerelateerde opleidingen zijn populair en het aanbod aan jonge, enthousiaste professionals groeit nog steeds. Wie tijdens zijn opleiding relevante stage- en werkervaring heeft, heeft absoluut een voorsprong in de markt.’ Melanie: ‘Het is voor zowel bedrijven als professionals inspirerend en leerzaam om de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt op de voet te blijven volgen en te beoordelen op toepasbaarheid in je eigen persoonlijke of bedrijfssituatie. Het helpt je om regie over je eigen carrière c.q. je eigen personeelsbeleid te houden. Immers, als je weet wat er mogelijk is en wat je wilt bereiken, sta je sterk op de arbeidsmarkt, ongeacht hoe die zich verder zal ontwikkelen.’