Een OV-kaart in plaats van een leaseauto, vakantiedagen opsparen voor een sabbatical, tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang of een voordelig sportschoolabonnement? Cafetariasysteem, cao à la carte of flexibele arbeidsvoorwaarden. Hoe het ook heet, het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer: kies je persoonlijke arbeidsvoorwaarden, passend bij je persoonlijke actuele levensfase.
Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zou graag meer invloed willen op hun loopbaan, het arbeidsvoorwaardenpakket en de werktijden, blijkt uit internationale enquêtes. Ze willen onderdelen uit de cao graag ruilen voor individuele voorzieningen. Daar staat tegenover dat een kwart van de werkgevers deze mogelijkheid maar biedt. Wel gaan steeds meer bedrijven in deze krappe arbeidsmarkt op zoek naar aantrekkelijkere flexibele voorwaarden. Zo biedt Airbnb wekelijkse yogaklasjes en dichter bij huis kunnen de werknemers van een groot organisatiebureau een speciaal programma volgen, waarin ze leren hun energie in balans te houden en verstandig om te gaan met voeding, slaap, bewegen en stress.
Als werkgever kun je een eigen invulling geven aan dit soort flexibele regelingen, passend bij de doelstellingen, strategie en uiteraard cultuur van de organisatie. Op die manier kun je flexibele arbeidsvoorwaarden inzetten als een strategisch beloningsinstrument om medewerkers op maat te belonen. Drie aanbevelingen hoe dit te organiseren.
Verdiep je in wat werknemers willen
Uit onderzoek blijkt dat mensen
keuzes fijn vinden: de beloning wordt dan hoger gewaardeerd.
Een bonus wordt bijvoorbeeld geapprecieerd, maar als je iemand voor de
uitbetaling van die bonus laat kiezen tussen extra vakantiedagen, extra
pensioen of extra loon, dan is de waardering nóg hoger. Met hetzelfde
geldbedrag heb je dus véél tevredener werknemers. Bovendien past het in de
cultuur van ondernemerschap die steeds meer bedrijven propageren. Maar dan moet
je je als werkgever wel verdiepen in wat werknemers precies willen.
Inspraak werknemers
Steeds meer bedrijven stappen over op een beleid waarbij de medewerker meer inspraak heeft en zelf keuzes kan maken door arbeidsvoorwaarden te ruilen voor voorzieningen die beter passen bij de actuele levensfase van de medewerker.
Heldere communicatie
Flexibiliseren kan lonen, maar overdrijf het niet. Het aanbieden van eindeloos veel keuzemogelijkheden heeft weer een averechts effect. Zeker als je extra financiële producten aanbiedt, wordt het voor de leek al snel te ingewikkeld.”