seven

Sollicitatie Trends

Solliciteren anno 2017. Welke ontwikkelingen ziet 7BEAUFORT? Wat zijn verwachte ontwikkelingen waar je als werkzoekende of potentiele werkgever zeker iets mee moet doen?

PASSIEF IS HET NIEUWE ACTIEF
Het wordt steeds normaler om ergens voor een korte periode te werken. De nieuwe generatie werknemers verandert elke 2 à 3 jaar van baan. Het personeelsbestand rouleert dus steeds sneller. Dit levert allerlei voor- en nadelen op voor de werknemer, maar ook voor de werkgever.

Online platformen bieden hierin steeds meer mogelijkheden voor werkgevers en recruiters om passief werkzoekenden te benaderen. Het belang van online participatie neemt toe.
De kans dat een recruiter daadwerkelijk bij je aanklopt, hangt echter af van je vindbaarheid. Het is geen vereiste om actief deel te nemen aan allerlei Social Media, maar op zijn minst een LinkedIn-account hebben is wel noodzakelijk. Voorkom dat je in de toekomst kansen misloopt en optimaliseer je LinkedIn profiel.

SOLLICITEREN IN 2017
De technologische ontwikkeling en de flexibilisering van de arbeidsmarkt zorgen voor nieuwe kansen en meer diversiteit bij het solliciteren. Werkgevers, recruiters en ook sollicitanten hebben toegang tot meer kanalen en krijgen steeds meer vrijheid. Vrijheid die ruimte biedt voor creativiteit in de vorm van persoonlijke websites, videosollicitaties, moderne cv’s en ga zo maar door.
Enerzijds wordt het voor de werkzoekende makkelijker om authentiek te zijn, anderzijds vragen de ontwikkelingen om creativiteit en originaliteit.

VIDEO RECRUITMENT 
Het wordt steeds normaler om een eerste kennismakingsgesprek plaats te laten vinden via een online video chat. De reden hiervoor is dat het simpelweg minder tijd en moeite kost voor beide partijen. Een andere ontwikkeling op het gebied van video recruitment is het opnemen van een video pitch als aanvulling op de motivatiebrief. Het grote voordeel van een video pitch is dat je veel meer mogelijkheden hebt om jezelf te presenteren.